Sunday, July 27, 2008

Minggu yang Kelam

Mimpi ngeri peminat All Blacks menjadi nyata semalam apabila coach Robbie Deans berjaya membimbing Wallabies untuk mengalahkan All Blacks dengan penuh bergaya 34 – 19 di dalam Bledisloe Cup rugby opener di ANZ Stadium semalam.
Robbie Deans adalah bekas assistant coach All Blacks di mana beliau sepatutnya menjadi coach All Blacks. Oleh itu perlawanan semalam lebih kepada Robbie vs All Blacks. Akhirnya Robbie berjaya membuktikan bahawa keputusan All Blacks dulu adalah satu kesilapan. Beliau adalah orang luar pertama yang menjadi coach bagi Australia.
Pastinya New Zealanders akan bermuram durja disepanjang minggu seperti mana cuaca buruk di sini. Yang pasti ianya akan menjadi topic hangat dalam HR meeting esok.

Aku yang tak pandai langsung pasal rugby ni pun melekat di depan tv sampai akhir. Di hadapan hampir 80,000 penonton ternyata All Blacks kehilangan arah dan Wallabies menguasai hampir keseluruhan perlawanan. Memang best pun.
Rugby adalah nyawa bagi New Zealanders tak kira lelaki ataupun perempuan. Rugby dianggap permainan lelaki yang sejati. Bagi mereka ‘football’ adalah permainan untuk gay sahaja. Ha ha ha

All Blacks terkenal dengan aksi ‘Hakka’ sebelum permulaan setiap perlawanan.Ianya adalah tradisi pahlawan Maori sebelum bertempur di medan perang dan sering ditunggu-tunggu oleh para penonton.
Ahau - Dee

8 comments:

Anonymous said...

I have always loved their war dance, so masculine, so authentic. But too bad the dance wasn't enough to clinch victory. Kalah ke menang ke, All Black still rules!

Ahau - Dee said...

you suka tengok the war dance ker or the warrior? ... maksud I All Blacks lah ... ha ha ha

Anyway, NZ banyak bergantung kepada Maori to make them special & unik ... kalau tak, tak ada apa yg boleh dibanggakan dari segi culture lah sebab dah jadi rojak ... especially di Auckland.

Seperti diduga, my officemates malu dgn performance All Blacks baru-baru ni.

Anonymous said...

Heyyyy, the dance alright. The warriors dont actually strike my fancy la Dee, ha ha ha. Melayu jugak yang paling handsome di dunia, betul tak?

Ahau - Dee said...

ha ha ha... walau seseksi mana pun gadis mat salleh kat sini, perempuan melayu jugak yg menjadi pujaan hati ku ... he he he

tapi kan ... I still teringat gadis Maori yg cun tu. Ada one tv programme kat sini, the actress sebiji macam that girl ... hmmmm ...

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Love All Blacks no matter what!

Ahak ahak! I'll let you in a little secret. My non-Malay hubby is the sexiest when he is in his kain pelikat. La la la la!

(Dasar jiwa pompuan Melayu asli. Tak dapat gading, tanduk pun jadi. No pun intended at all, ok!)

Anonymous said...

Hmmm...say, I just noticed something. Look at the first picture you put in this post. Clue: "Tangan yang menggapai". If you know what I mean. Hehehe.

Ahau - Dee said...

Enida,

You ni memang sharp lah ... I purposely letak gambar tu sebab tangan yang menggapai tu lah.

Kiwi terlampau berbangga dengan rugby ni sampai sukan lain semuanya untuk gay saja ... padahal banyak sangat aksi gay dalam rugby ... ha ha ha

Tentu cute bila mat salleh pakai kain pelikat ... tak terlondeh ker? Ha ha ha