Monday, September 29, 2008

Jalan-Jalan Ahau Dee - Auckland Harbour Cruise



Gambar ini saya ambil semalam di bandar Auckland.
Tidak ada kena mengena dengan posting kali ini tetapi saya suka : )

**********
Di dalam kesibukan rakan-rakan di Malaysia menyambut hari raya, saya pula sudah memulakan misi untuk menjelajah New Zealand supaya peluang yang ada di depan mata ini tidak disia-siakan begitu saja.

Oh ya! Ahau Dee akan menggunakan ganti diri ‘saya’ untuk menggantikan perkataan ‘aku’ yang telah digunakan sejak mula. Tiada sebarang alasan sebenarnya. Sekadar inginkan perubahan.

Sejak 6 bulan yang lalu, saya hanya berkesempatan melawat beberapa tempat sahaja. Rotorua, Devonport, Waitakere,Piha dan pastinya Auckland City. Sesungguhnya, amatlah tidak memuaskan.

Sebagai permulaan, pada 25 – 27 October ini saya akan ke Mt Ruapehu untuk bermain ski dan melihat salji buat pertama kalinya. Kebetulan 27 October adalah Hari Buruh New Zealand maka bolehlah panjang langkah sikit.

Semalam saya menaiki Auckland Harbour Cruise yang telah terpilih sebagai ‘one of Auckland’s ten best days out’ oleh tourist information centre. Berikut adalah petikan dari internet dan gambar-gambar yang sempat dirakamkan.

Whether it is the height of summer or a crisp winter's day, Auckland's sparkling Waitemata Harbour is a thing of beauty.We head out first towards Devonport Naval Base, travel past Devonport township and North Head, and then cruise toward iconic Rangitoto Island past the historic Bean Rock lighthouse. Twice under the Auckland Harbour Bridge and then on into Westhaven Marina for a glimpse of super yachts and the bustling viaduct.


Ferry Building

Bean Rock Lighthouse

Westhaven Marina

Harbour Bridge yang siap dibina pada tahun 1959.

Ahau - Dee

8 comments:

Anonymous said...

very, very nice pix....

so even though if your camera is 700 ringgit...tapi..the scenery is so nice...nampak class la kalau compare with m'sia punya scenary

ada lagu raya lagi....haha...Selamat Hari Raya

Ahau - Dee said...

Ha ha ha ... Thanks Alicia. Happy Holidays to you :)

Yesterday pergi cari rendang instant (Brahim punya brand) ... sudah habis lor ... aiya! apa mau makan pagi raya? He he he

Btw ... still thinking of buying new camera soon.

Anonymous said...

Dee!!!! All the goodies have been delivered to all everyone on your list. Lepak rumah Enida smlm and had a lovely time. Siap berbuka posa lagi kat sana! She was a gracious host to have invited us to stay.

Dee, Selamat Hari Raya, maaf zahir batin k.

Have fun visiting all the kewl places.

Talk to you soon!

Ahau - Dee said...

Ha ha Wiz, by the time you tulis ni ... I sedang mencuri gambar goodies tu from your blog untuk my new posting.

Anyway, thanks a lot. Kiranya you dah jadi my 'duta' lah ... and more to come. Harap-harap tak serik dengan customer macam Ahau Dee ni.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin.

Enjoy your raya okay.

Anonymous said...

Did I anyone tell you that your house is soooooooo jauh? ha ha ha. Insyallah tak serik. You are one of my best customer k!

Talk to you soon. Dah jumpa rencah rendang Brahim tak?

Rush Murad said...

nanti bawak sana ke tempat2 yg cantik tu ekkk?

Ahau - Dee said...

Wiz,

Memang jauh pun ... ala macam ler you tak tahu masa hantaq durian cheese cake hari tu ... he he he

Ahau - Dee said...

Ok Shidy ... no worries. Tak jauh from my place.