Tuesday, October 21, 2008

My Journey : Consultant Muda ...


Selepas kejayaan training session di White Horse Ceramics Ind. Sdn Bhd, kerja sambilan saya sebagai Consultant/Trainer dengan Tony pun bermula. Sebulan kemudian Tony menawarkan pekerjaan tetap kepada saya sebagai ISO 9000 Consultant dengan gaji yang lebih lumayan dan peluang yang lebih luas.

Seperti biasa, saya terus menerima tawaran itu tanpa berfikir panjang. Kemudian baru rasa berat hati untuk meninggalkan Nansin kerana ramai kawan-kawan baik saya di situ dan hubungan saya dengan Top Management pun amatlah baik.

Alasan yang saya berikan ialah untuk melanjutkan pelajaran kerana Tony tidak mahu Onishi tahu yang dia mencuri pekerja beliau. Hanya rakan-rakan terdekat saja yang tahu perkara sebenar. Zan telah dipilih untuk menggantikan tempat saya dan saya memberi 6 bulan notis berhenti kerja supaya tidak menimbulkan masalah pada Nansin. Maka saya menggunakan Annual Leave sebanyak 38 hari yang diberi oleh Onishi untuk mengajar bila diperlukan sehingga sampai masanya saya meninggalkan Nansin.

Paling saya tidak lupa apabila ada surprise dinner untuk saya di mana saya lewat hampir sejam kerana traffic jam dan saya ingatkan hanya makan-makan biasa dengan kawan-kawan. Tiba di sana terkejut saya apabila melihat semua boss sedang menunggu kedatangan saya. Punyalah malu campur terharu. Sehingga sekarang saya masih menyimpan hadiah ‘farewell’ yang diberikan oleh kawan-kawan.

Walaupun saya telah berhenti kerja tetapi Onishi tetap mengundang saya menghadiri majlis makan malam syarikat yang diadakan di hotel beberapa bulan kemudian. Nansin mula mengadakan dinner di Hotel selepas kejayaan Majlis Pelancaran ISO di mana saya juga bertindak sebagai pengacara bersama Kak Ina. Rasa terharu kerana biasanya bila sudah berhenti kerja, kita akan terus dilupakan.

Maka pada usia saya 25 tahun, bermulalah era baru saya sebagai ISO 9000 Consultant yang membawa saya ke merata tempat. Dunia saya bukan lagi di Pulau Pinang sahaja. Saya pernah berkata pada kawan yang saya tidak mahu bekerja di KL atau tempat lain, cukuplah dengan Pulau Pinang. Akhirnya kerjaya sebagai ISO Consultant benar-benar memanjangkan langkah saya dan membuka mata saya.

Antara tugas saya ialah membantu sesebuah syarikat untuk membangunkan Quality Management System (QMS) mereka sehingga mendapatkan ISO 9000 Certification. Saya juga melakukan audit dan mengajar subjek-subjek yang berkaitan dengan QMS seperti ISO 9000 Documentation, Quality Awareness Programme, Internal Quality Auditor dan lain-lain.

Saya perlu berkerja dengan QA Manager yang bertindak sebagai Management Representative untuk sesebuah syarikat. Posting akan datang akan saya ceritakan antara pengalaman menarik sebagai Consultant. Seperti yang dirancang, umur saya pada masa itu ialah di awal 30 an dan telah bekerja sebagai Consultant untuk beberapa tahun. Saya bersama Tony dalam setahun setengah sebelum berhijrah ke Kuala Lumpur.


Berikut adalah syarikat-syarikat yang pernah saya jejakkan kaki sebagai ISO 9000 Consultant samada untuk training ataupun sebagai Consultant. Saya menyesal tidak mengambil sekeping gambar pun semasa menjadi consultant. Kalau tidak pasti ianya akan menjadi kenangan yang berharga buat saya. Masa tu mana ada digital camera kan … nak cuci gambar macam remeh saja dan tidak terfikir yang peluang begini susah untuk datang kembali.

1.AE Corporation (M) Sdn.Bhd,Sungai Petani
2.Allied Stamping Corporation Sdn.Bhd, Seberang Perai
3.APM Air Conditioner Sdn.Bhd, Selangor
4.ATL Electronics (M) Sdn.Bhd, Sungai Petani
5.DIC Compounds (M) Sdn.Bhd, Seberang Perai
6.Funabashi Uchida (M) Sdn.Bhd, (Kuala Lumpur and Pulau Batam, Indonesia)
7.Guocera Tile Industries (M) Sdn.Bhd, Kapar
8. Hi-City Manufacturing Sdn.Bhd, Seberang Perai
9. Innovation Electronics Sdn.Bhd, Seberang Perai.
10. Juruukur Saksama Sdn.Bhd, Kuala Lumpur.
11. Li-Foong Brass Industries (M) Sdn.Bhd, Selangor.
12. Olympic Retreads (M) Sdn.Bhd, Seberang Perai.
13. PSC – NDSB (Ship Repair Division), Lumut.
14. Sankyu (M) Sdn.Bhd. (Branch - Penang, Petaling Jaya, Johor and Kuantan)
15. Shin-Etsu (M) Sdn.Bhd, Shah Alam
16. SJM Flex (M) Sdn.Bhd, Kapar
17. Transtherm Engineers Sdn.Bhd, Kuala Lumpur.
18. White Horse Ceramics Ind. (M) Sdn.Bhd, Johor.
19. WH Marketing (M) Sdn.Bhd, Selangor.
20. Yamada Electronics (M) Sdn.Bhd, Selangor.
21. Sanwa Screen (M) Sdn.Bhd, Selangor

Kepada mereka yang pernah menghadiri kelas saya dan berkerja dengan saya, terima kasih saya ucapkan. Sesungguhnya pengalaman ini tidak akan saya lupakan sampai bila-bila. Semua ini tidak akan menjadi kenyataan jika tidak diizinkan Tuhan. Apa lagi yang mampu saya katakan selain Alhamdulillah. Terima kasih Tuhan di atas rezeki ini.

Ahau - Dee

4 comments:

Anonymous said...

Dee, your stories ni can be compiled in a book la. You can write mcm, guide to success ke, believe in your dreams ke, you know that kind of inspirational writings.

Next project k Dee.

Ahau - Dee said...

Wiz,

Belum cukup rempah ratusnya lagi Wiz.My progress belum cukup syarat. Setakat nak kongsi dgn kawan-kawan or adik2 yg I baru kenal kat Auckland ni boleh lah. Itu pun, they are much better than me in many ways.

My progress dah stagnant la ni. One of the reason for me to write this story is to remind myself that I've done that before and I can do it again.

Imran Razali said...

True enough that we can learn many things from the past. And it just so happened that trend that happened in the past tends to repeat by itself even though in a slightly different way.

You know what, I regretted too for not taking many photos back then during my early secondary school years, college years etc... kinda miss those years back then and now kalau nak tgk balik pun there's not many photos that can bring back those sweet & bitter memories ...

Moral of the story: selalu lah amik gambar :D

Ahau - Dee said...

Ha ha ha ... betul betul and betul ... bukan jer kena ambil gambar tapi kena tulis dalam blog jugak. At least boleh baca balik apa yang kita lalui. Kalau tulis diary biasanya hangat-hangat tahi ayam jer.

But I like your blog Imran ... cuma saya tak sampai tahap tu untuk tulis macam tu. Jauh panggang dari api. Keep writing okay.