Saturday, October 18, 2008

My Journey : ISO 9000

Selain membuka ruang untuk saya menjadi pengacara, bekerja di Nansin juga telah memberi peluang untuk saya mengikuti kursus Certificate in Quality Management anjuran McGraw Quality Consultants yang bekerjasama dengan Northern Illinois University. Melalui programme ini saya berkenalan dengan Tony Lau, tuan punya McGraw Quality Consultants. Alhamdulillah, ada lah juga satu sijil yang 'laku' sikit sebab dari Northern Illinois University.
Tony kemudiannya telah dipilih menjadi ISO 9000 consultant untuk Nansin.Di Nansin, saya bekerja di bawah KC Lee, orang penting di Nansin pada masa itu. Kemudian KC Lee telah menggemparkan seluruh warga Nansin apabila beliau tiba-tiba hilang tanpa dapat dikesan sehingga hari ini.
Cuma kereta beliau sahaja yang berada di kilang dan berbagai spekulasi telah timbul sehingga penyiasat persendirian mencari beliau di dalam laci meja saya. Agaknya, dia ingat saya nak bunuh KC Lee dan simpan dalam laci.... he he he.Tidak pasti apa yang berlaku pada beliau tetapi setahu saya sehingga sekarang tidak dapat di kesan walaupun keluarga beliau menawarkan sejumlah wang bagi mereka yang membantu mencari beliau.

Kehilangan KC Lee membuka ruang kepada saya untuk mengetuai projek ISO 9000 untuk Nansin dan dipilih sebagai Management Representative dan dibantu oleh Tony sebagai Consultant. Pendapatan Consultant tentunya lumayan dan beliau dibayar mengikut hari dan sebagai seorang ‘businessman’, beliau cuba untuk melengah-lengahkan projek sehingga saya dan pihak pengurusan mengambil keputusan untuk menghentikan kedatangan beliau buat sementara waktu dan tugas untuk memastikan projek berjaya terletak di bahu saya.
Maka bermulalah episod kerja, kerja dan kerja untuk memastikan projek ISO ini berjaya kerana saya yakin boleh melakukannya tanpa bantuan Tony. Kadang-kadang saya bekerja sehingga ke jam 3 pagi dan menjadi orang terakhir meninggalkan pejabat. Ada juga beberapa gangguan yang saya alami lebih-lebih lagi bila berada sorang-sorang di office sehingga jam 3 pagi.

Saya sebenarnya jenis yang lambat bila nak belajar, lambat nak faham especially benda-benda teknikal atau yang complicated. IQ saya memang kurang sikit …he he he. Jadi bila nak buat sesuatu yang baru tu, saya kena berusaha 3 kali ganda dari orang lain. Dipendekkan cerita, apabila segalanya hampir selesai barulah Tony dipanggil semula untuk melakukan ‘audit’ dan untuk memastikan bahawa kami telah bersedia untuk diaudit oleh external auditor.

Akhirnya kami berjaya dan pastinya kejayaan ini menggembirakan semua orang. Tony datang berjumpa saya dan melahirkan perasaan kagum beliau kepada saya kerana berjaya melakukannya. Beliau juga berkata pada mulanya, dia pun tak yakin dengan saya sebab dia nampak saya ni macam ‘blurr’ sikit … he he h e.
Alhamdulillah. Syukur saya ke hadrat Illahi kerana memudahkan perjalanan projek tersebut. Apapun, semua itu adalah hasil kerja keras semua orang yang terlibat dan saya hanya sebagai ‘the main coordinator’ sahaja.

Saya dinaikkan pangkat kepada QC Senior Supervisor. Sepanjang projek ISO, saya bekerja lebih dari waktu pejabat dan sebagai menghargai sumbangan saya, Managing Director pada masa itu Onishi telah menukarkan ‘waktu lebih masa’ saya itu kepada ‘Annual Leave’. Saya mendapat 38 hari Annual Leave. Wow! Siapa yang tidak seronok kan? Nak bayar OT tak boleh kerana gaji saya pada masa itu sudah melepasi RM1500.
Tanpa disangka-sangka, satu hari Tony datang berjumpa saya dan beliau menawarkan saya bekerja secara sambilan dengan beliau sebagai trainer. Kerja saya mengajar tentang ISO dan programme yang berkaitan dengannya di syarikat customer beliau.
Apa lagi, bagaikan bulan jatuh ke riba. Mimpi menjadi kenyataan. Saya pernah berangan menjadi trainer semasa melihat in-house trainer di Komag dulu. Dan segalanya sudah berada di depan mata.

Tanpa berfikir panjang, saya terus setuju. Memandangkan saya ada 38 hari additional annual leave, maka bolehlah saya menggunakannya untuk membuat kerja sambilan sebagai trainer. Tony bersetuju untuk membayar saya sebanyak RM250 sehari tetapi saya tak kisah kerana yang penting pengalaman. Bukan senang untuk dapat peluang macam tu. Lagipun saya sudah ada kerja tetap. Itu hanya sambilan sahaja.
Selepas ini pengalaman saya sebagai trainer dan kenapa saya meninggalkan Nansin.

Ahau - Dee

4 comments:

Anonymous said...

Dee, kehilangan Kc Lee was a blessing in disguise for you! Mcm cerite ni dah sememangnya tertulis for you. And it is a story of success from the very beginning. You are still writing your story Dee and I can see more success in the future.

Ahau - Dee said...

Wiz,

Kalau nak kata success ... macam telebih sangat. I would say my progress sebab kalau nak dibandingkan dengan org lain, my progress ni tak sehebat mana pun. He he he

Yes. Banyak lagi cerita ni ha.

Imran Razali said...

Hmm thinking logically... you might also be one of the masterminds behind the disappearance of KC Lee...
since his disappearance somehow benefited you

Haha gurau je... :p

Ahau - Dee said...

Ha ha ha,

That's cool.Who knows kan? Actually KC Lee yg interview dan terima saya masuk kerja di Nansin. Lepas tu lawan tokeh ... he he he.

Anyway, he is a good guy. Siap keluar newspaper pasal dia.