Friday, October 24, 2008

My Journey : Penutup Cerita ...

Terlalu banyak cerita yang ingin saya tulis di dalam blog ini tetapi saya rasa biarlah sehingga di sini sahaja cerita ‘My Journey’ ini kerana bagi saya inti patinya telah pun saya ceritakan. Secara peribadi, pengalaman yang paling menarik ialah bagaimana saya meniti dari seorang general worker sehingga menjadi ISO 9000 Consultant yang kemudiannya telah memanjangkan langkah saya sehingga membawa saya ke bumi Kiwi ini untuk terus mengutip pengalaman, belajar serta memperbaiki diri.

Semua ini adalah rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT dan sesungguhnya saya amat bersyukur diatas segala kurniaan ini. Alhamdulillah.
Izinkan saya membuat kesimpulan di atas apa yang telah saya pelajari sepanjang pengalaman ini untuk renungan kita bersama. Saya hanya rumuskan kepada tiga bahagian saja walaupun banyak sebenarnya. Walaupun ianya begitu cliché tetapi inilah inti pati ‘My Journey’.

1. Jangan sekali-kali memandang rendah pada orang lain. Tidak kira siapa pun dia atau apa jua pekerjaan beliau. Benarlah kata orang tua-tua, hidup ini umpama roda. Sekejap di atas dan sekejap di bawah. Bila berada di atas jangan sesekali lupa memandang ke bawah. Bila berada di bawah, berusahalah untuk terus mendaki ke puncak. Jangan membenci kerana kita tidak tahu bila benci akan bertukar menjadi sayang dan begitu juga sebaliknya. Sesungguhnya hidup ini penuh dengan kejutan. Yang penting jangan sesekali menjadi kacang lupakan kulit. Kita mesti menghargai setiap orang yang berjasa pada kita. Bagi saya sekali orang berbuat baik, seribu kali saya cuba membalasnya.

2. Jangan memandang rendah impian orang lain. Setiap manusia itu unik, berbeza dan tersendiri. Kita seharusnya memberi sokongan dan membantu setiap orang yang dekat dengan kita untuk menggapai impian masing-masing. Bukannya melemahkan semangat mereka dan mentertawakan impian mereka. Kita juga tidak perlu menjadi orang lain. Setiap orang ada rezeki masing-masing dan jangan sekali-kali menganiaya orang lain. Percaya pada diri sendiri dan lakukan perkara-perkara yang kita minat walaupun ianya mungkin janggal pada pandangan orang lain. Kesimpulannya ... be yourself.

3. Ikhlas dengan setiap apa yang kita lakukan dan sentiasa bersyukur dengan apa saja hasilnya. Ini adalah dua perkara yang sering saya ingatkan pada diri saya sendiri. Sebagai manusia biasa, kadang-kadang saya tergelincir juga tetapi saya masih terus berusaha ke arah itu. Nawaitu amatlah penting. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Hanya Tuhan yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Yang penting kita berusaha,berdoa dan tawakal. Tuhan pasti memberi tapi Dia tetap menguji. Itu janjiNya.

Pengalaman bekerja di CS Group of Companies juga amat menarik tetapi rasanya terlalu panjang pulak drama bersiri ini nanti. Tidak lupa juga Kompakar, Acmar International, Only World Group, Ford Malaysia dan pastinya Sime Darby.

Saya bukanlah seorang yang bijak dan jauh sekali seorang yang genius. Terlalu banyak kelemahan dan ilmu didada teramatlah sedikit. Tujuan 'My Journey' hanyalah sekadar berkongsi cerita dan bukannya untuk berlagak pandai. Siapalah saya kan : )

Kepada kawan-kawan yang sudi mengikuti My Journey, terima kasih saya ucapkan. Terima kasih juga kepada sifu-sifu saya yang sudi mencurahkan ilmu mereka terhadap saya. Nama-nama seperti U Chang Eng, KC Lee, Tony Lau, Jean Ooi, CP Tay, dan ramai lagi akan sentiasa berada di dalam ingatan saya. Juga kepada semua rakan sekerja yang terlalu ramai untuk disebut satu persatu di sini. Yang pasti kita pernah sama-sama mencari rezeki dan melalui pengalaman berharga itu.

Terima Kasih Semua.

Ahau - Dee

10 comments:

Anonymous said...

Dee whenever you have the time do continue k. I want to know how you got the transfer to Kiwiland.

Your nasihat pujangga memang tepat sekali. And the gist of what you are trying to tell us is to be humble, kan dee.

Thanks for sharing this insightful journey of yours. Ni mcm kena buat trilogy Lord of the rings je ni.

la Signora said...

The moral of the story is never a cliche.It needs to be repeated over and over again to ensure people will get/learn/apply the lesson.Nevertheless,I agree with Wiz that you should continue on your journey and how that led you to NZ, if you don't mind.Reading your entry has inspired me (and some of my friends whom I force them to read!ha ha) and re-new my ambitions and goals in life.Yes, fa'innal ma'al 'usri yusraa, inna ma'al 'usri yusraa.

myrod88 said...

"Benarlah kata orang tua-tua, hidup ini umpama roda. Sekejap di atas dan sekejap di bawah. Bila berada di atas jangan sesekali lupa memandang ke bawah. Bila berada di bawah, berusahalah untuk terus mendaki ke puncak. "

saya suka pernyataan ini. There is a line from batman i suddenly remember. Ok, two lines.

Alfred Pennyworth:Why do we fall, Master Bruce?

Bruce Wayne: So we can learn how to pick ourselves up.

good luck in your life bro. you have my respect.

anne rafei said...

tabik brader :D

life's full of challenges & u've gone thru so many of them. jeles saya :D

cepatlah balik KL. boleh i panggil bagi in-house talk kat opis i. heheheh

Imran Razali said...

Oops... xkan dah berhenti kot, just because you are going to Mt Ruapehu for skiing for a few days... hehe

Anyway, everybody might say those things are cliche, but how many of us who do really apply those principles in our lives? Therefore we need reminders like what you are doing now :D

And remind, for indeed, the reminder benefits the believers. (51:55)

Your story is really interesting and inspiring. Full of messages. Yeah I hope you can continue your story too some other time.. I understand it's not easy to keep on writing very good entries like these on daily basis.. Perhaps next time you can lessen the frequency of your update, but you should continue writing My Journey Part 2 ;)

Ahau - Dee said...

Wiz,

Pasal transfer to NZ ni kena cerita masa makan kek ... he he he. La ni still under Sime, so tak leh cite lebih-lebih ... ha ha ha

Thanks ya sebab ikut cerita saya dari mula ... kalau sambung jadi Lord of the pening kut : )

Ahau - Dee said...

la signora,

As I said to Wiz, cerita mcm mana sampai ke NZ ni kena guna media lain ... face to face ... he he he. Tawun depan saya nak gi OZ ni .. boleh lah singgah ur place : )

Anyway, thanks again ... kesian kawan2 u tuh! Ha ha ha

Ahau - Dee said...

Diddy,

Thanks a lot ... tak sabaq nak dinner esok ... he he he

Ops! badan dan naik balik ni.Lately ni asyik dok makan jer.

Thank you for sharing pasal batman tuh : )

Ahau - Dee said...

Thanks Anne.

Ko ni buat malu saya jer nak buat in-house training ... nanti depa tanya ... lu sapa ... he he he

Ahau - Dee said...

Thanks Imran.

Tak sabaq nak cite pasal main ski ni ... pasal jatuh & bangun ... ha ha ha

InsyaAllah saya cuba sambung cerita tapi kena buat cara lain sikit kut ... nanti Den pikiaq dulu.

See u this Thursday okay but don't expect too much ler. Saya pun bukan lah pro sangat ... ha ha ha