Wednesday, October 22, 2008

My Journey : Zaman Consultant Continues ...

Note : Gambar-gambar di ambil di Sand Dunes di Hokianga baru-baru ini.

Terlalu banyak pengalaman menarik di sepanjang karier saya sebagai trainer sehinggalah sekarang terutama pengalaman mengajar di pelbagai syarikat, pelbagai level dan juga pelbagai subjek. Dari pengalaman-pengalaman ini juga saya belajar untuk memperbaiki ‘persembahan’ saya.

Sand Boarding - upacara melepaskan tension ... he he he ... eh! tension ker?

Bagi saya, sebagai trainer ianya juga merupakan satu ‘persembahan’. Kita akan dinilai dari mula masuk ke dewan sehinggalah program selesai. The first few hours cukup penting kerana ianya perlu memberi impact yang bagus kepada peserta dan seterusnya kita kena pastikan peserta boleh ‘melekat’ dan mengikuti sehingga ke akhir program. Lebih mencabar bila program yang memakan masa 2 – 4 hari. Kita kena pastikan peserta akan bersemangat untuk datang keesokkannya.

Momentumnya kena betul , perlu sentiasa peka dan creative untuk memastikan semua peserta mendapat faedah dari program tersebut. Ya, hanya pengalaman yang dapat membantu kita menjadi seorang trainer yang baik dan sehingga kini saya masih ‘struggle’ untuk menjadi seorang trainer yang baik.Banyak sangat buat silap.


Target nak masuk dalam air tapi last sekali baru dapat ... selepas cuba hampir 10 kali. Salah teknik

Pada peringkat permulaan, saya begitu gentar dan risau apabila perlu mengajar Manager, Senior Manager dan Director. Bila terlalu fikirkan siapa peserta saya dan apabila terlalu berhati-hati, saya menjadi kaku dan tidak melakukan tugas yang baik.

Sebabnya saya cuba mengikut cara Tony kerana dialah sifu saya dan saya cuba menjadi Tony. Nasib saya baik apabila saya cepat sedar. Sebagai trainer, observation skills amatlah penting. Kita perlu tahu bila peserta bosan, excited, tak faham dan sebagainya dari body language mereka.

Saya terus menukar cara mengajar dan menjadi diri sendiri. Alhamdulillah, ianya berjaya. Maka kesimpulannya, kita perlu menjadi diri sendiri dan tidak perlu meniru orang lain. Mungkin ada beberapa tips yang boleh diguna pakai tetapi kita kena bawakan dengan cara sendiri.


Kononnya nak nampak macam padang pasir ler tapi tak jadi.... he he he .. sebab ada rumput tu.

Sehingga kini saya sudah mengajar lebih dari 400 sesi (mungkin lebih) satu lagi kesilapan saya ialah saya tidak merekodkan setiap sesi yang saya ajar dengan detail. Kalau tidak mungkin menjadi satu data yang menarik juga.

Dalam banyak-banyak training tu ada satu sesi yang saya masih ingat sehingga sekarang. Ketika itu saya perlu mengajar sekumpulan operator pengeluaran mengenai ‘Kursus Kesedaran Kualiti’. Mereka bekerja di sebuah syarikat yang membuat retread untuk tayar-tayar lori yang telah dipakai supaya boleh dijual semula dan nampak seperti baru.

Selepas membuat persediaan seperti biasa, sesi pun bermula. Kesemua peserta adalah lelaki dan umur mereka di dalam lingkungan 20 an hingga 40 an. Sedari awal saya rasa ada yang tidak kena dengan kumpulan ini sehinggalah sejam kemudian baru saya perasan yang kesemua mereka tidak tahu membaca dan menulis.


Aksi musafir di padang pasir yang kehausan dalam senyuman ... ha ha ha ... confirm tak leh berlakon.

Pastinya mereka segan untuk beritahu saya dan saya perlu berhati-hati supaya mereka tidak rasa malu dan terus tidak berminat untuk mengikuti kursus. Memandangkan ianya adalah kali pertama saya berhadapan dengan situasi tersebut, saya agak panik juga sebab dah biasa mengajar mengikut nota kursus dan slides (masa tu guna transparency jer).

Terus saya beri 5 minutes break untuk memberi ruang kepada saya mengatur strategi bagaimana untuk mengajar mereka. Selepas itu saya terus tutup buku, banyakkan bercerita , main games dan pastikan setiap seorang mengambil bahagian secara aktif di dalam perbincangan. Saya gunakan pengalaman-pengalaman mereka untuk menyedarkan mereka mengenai pentingnya kualiti di tempat kerja.

Ternyata, mereka sebenarnya bijak dan mempunyai idea-idea yang bernas serta tahu apa yang baik untukmereka. Mereka suka cara saya mendekati mereka dan membuatkan mereka rasa selesa untuk belajar. Training berakhir dengan jayanya dan buat pertama kalinya saya menerima ‘Thank You Note’ dari Manager syarikat berkenaan beberapa hari kemudian. Kata beliau, berlaku perubahan mendadak selepas program berkenaan. Alhamdulillah.

Akhirnya musafir KO sebab tak makan dan minum ... tapi nampak tembam jer ... he he he

Semasa berbual dengan mereka sewaktu rehat dan makan tengahari, ramai yang bertanya rahsia bagaimana hendak mendidik anak mereka supaya boleh berjaya macam saya (padahal mereka tidak tahu cerita sebenarnya mengenai saya yang tak masuk universiti pun).

Ternampak kesungguhan mereka ingin pastikan anak-anak mereka berjaya dan mereka mendengar dengan begitu tekun setiap apa yang saya katakan. Kesemua tips yang saya berikan itu adalah teori semata-mata di mana saya sendiri gagal melakukannya semasa di sekolah dulu … he he he.

Apa pun, sehingga sekarang mereka tetap memberi kesan yang tersendiri pada saya.

Ahau - Dee

6 comments:

Rush Murad said...

belajar tak semestinya dari buku, dari pengalaman juga kita boleh belajar dan berjaya..... tetapi seboleh2nya belajar biarlah berguru... macam u lah, si Tony jadi guru u.... i pun pernah belajar dari u, percaya tak???? :D

Ahau - Dee said...

he he he ... biar betul shidy. Tak percayalah ... mana ada. Can't recall walau satu pun.

Cuba elaborate sikit.

Betul cakap you tu ... belajar kena berguru dan kita mestilah menghormati guru walaupun apa yg terjadi. Hmmm ... ada cerita antara I dengan Tony.

Imran Razali said...

I didn't know that you've already tried sand-surfing here... kira dah byk jalan gak ar ni kat NZ :D

"Saya ingin menukar cara mengajar dan menjadi diri sendiri." I'm really inspired by that particular line- we tend to imitate our teacher or we tend to stereotype things in only certain ways. That inhibits our creativity really.

Umm seriously I am keen on knowing how to read other's body language and to respond accordingly. I think that is a very important skill to have in life.

Bleh kongsi x? hehe... x pun nnti bila2 i'll go to your house and you'll teach me k? mcm private tutor la plak kan.. :p

Ahau - Dee said...

Imran,

Masih tak banyak berjalan lagi ... tak macam korang yang dah explore the whole New Zealand. He he he

That would be my pleasure to share whatever knowledge or skills that I have. Datang jer ke rumah. Let me know in advance so I can make some preparation. FOC ... he he he

Tapi next two weekend ni dah fully booked ler and you going home soon kan? Mesti excited! Weekdays pun boleh.

Imran Razali said...

weekdays.... hmm probably boleh gak sometime around next week.. I'll text you to confirm...

heap thanks :D

Ahau - Dee said...

No problem Imran. Next week Wednesday till Friday I'm available. Just text me.