Monday, October 20, 2008

My Journey :The Beginning ...

When a great adventure is offered, don’t refuse it!

Inilah pepatah yang sering saya pegang di sepanjang karier saya. Prinsip saya seperti ‘belasah or redah jer’ dan ‘muka tebal atau tak tahu malu’ banyak membantu dalam karier saya. Bila ada peluang saja, saya terus rebut tanpa berfikir panjang.

Selalunya, masalah akan timbul selepas saya berkata ‘ya’ pada sesuatu tawaran. Contohnya apabila Tony menawarkan untuk bekerja secara sambilan dengan beliau. Pada masa itu saya baru berusia 24 tahun ++ dan tidak mempunyai sebarang qualification yang melayakkan saya menjadi seorang trainer atau consultant yang berkaliber.

Ya lah kan, siapa yang nak dengar cakap Consultant muda especially in Quality Management. Dari segi qualification, Tony tidak kisah untuk ‘back-up’ saya dan katanya, beliau akan gunakan reputasi syarikat beliau untuk membawa saya masuk mengajar client beliau.

Cuma kata beliau, saya perlu kelihatan ‘matang’ atau ‘lebih tua’ dari usia sebenar. Berikut adalah cadangan Tony untuk membentuk imej baru saya sebagai bakal Consultant / Trainer :-

- Saya kena menyamar sebagai seorang yang berumur di awal 30 an

- Saya kena gunakan nama Mohd dan bukannya Zahidi kerana nama Mohd nampak lebih tua dan matang

- Saya kena pakai cermin mata yang boleh menampakkan saya lebih matang (fyi, saya menggunakan contact lens)

- Saya perlu memakai pakaian yang nampak lebih matang termasuklah pemilihan warna yang sesuai

- Saya perlu menyamar sebagai seorang consultant yang telah bekerja selama 6 – 7 tahun

Kebetulan masa itu saya baru sahaja membeli kereta baru. Jadi dari segi kenderaan dah nampak ok. Kononnya nampak seorang yang stabil dari segi karier. Cuma beberapa perkara di atas yang saya tak setuju especially nak suruh orang panggil saya Mohd walaupun nama penuh saya Mohd Zahidi.

Setelah berbincang dengan Tony akhirnya kami mencapai persetujuan. Guna nama Zahidi, tak payah pakai cermin mata dan cuma tukar dari segi penampilan sahaja. Kebetulan masa itu saya memang kelihatan lebih matang dari usia sebenar. Jadi orang akan percaya bila saya sebut saya berusia di awal 30 an.

Sebagai pekerja kilang yang memakai uniform, baru saya perasan yang saya tidak mempunyai pakaian yang sesuai. Lepas kerja pakai T’shirt, manalah nak pakai baju-baju yang kononnya nampak sebagai ‘Executive’. Maka terpaksalah saya mengeluarkan modal untuk imej baru saya.

Segalanya serba baru. Baju, seluar, kasut, briefcase, tali leher, pen dan perfume mahal (sebelum ni yg murah punya … he he he). A complete transformation dari imej budak kilang kepada imej seorang executive. Untuk tugas pertama saya yang akan dibayar RM250 sahaja (sebagai percubaan), saya membelanjakan dalam RM2 ribu untuk semua itu. Memang tak balik modal.

Projek pertama saya ialah Quality Awareness Training untuk White Horse Ceramics di Johor Baharu. Maknanya, saya kena menaiki kapal terbang ke sana buat pertama kalinya. Punyalah excited.

Dipendekkan cerita pengalaman pertama amatlah menarik bagi seorang budak kilang seperti saya ni ha. Sampai saja di airport telah ada driver yang menunggu di airport dengan signage ‘Mr.Zahidi’ dan kemudiannya membawa saya ke Hotel Grand Continental. Pertama kali nak tidur di hotel sebab sebelum ini mana mampu nak tidur di hotel.

Keesokkannya dengan memakai pakaian baru dan segalanya baru (rasa dah paling handsome dah … he he he), saya pun turun bersarapan di hotel dan telah ada driver yang sedia menunggu untuk membawa saya ke White Horse untuk mengajar.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar dan semua pekerja happy dengan kursus tersebut. Punyalah banyak ‘bohong sunat’ sebab kena nampak seperti saya sudah mengajar bertahun-tahun. Padahal baru pertama kali … nak buat macam mana kan. Nak hidup … he he he

Saya mendapat layanan yang begitu baik. Di bawa makan ke restaurant mahal untuk lunch dan rasa di hormati di atas pengalaman dan pengetahuan yang saya ada walaupun tak banyak mana. Sebelum ini orang pandang sebelah mata saja.

Masa itu perasaan saya punyalah best. Tak pernah terfikir saya akan melalui fasa sebegitu. Dalam sekelip mata saja saya rasa satu perubahan. Macam first love lah pulak. Sejak itu saya tahu bahawa inilah kerja yang sesuai dengan saya dan rasa macam senang nya kerja ni.

Padahal saya tidak tahu bukan mudah untuk menjadi Consultant dan Trainer. Cerita mengenai zaman consultant selepas ini.

Ahau-Dee

7 comments:

VimmiYasmin said...

abg dee

hik hik hik !

Anonymous said...

Bangga la dgn you Dee. Mcm treatment VIP kan. Ada driver, naik plane, tido hotel, waaahhh, I bet you felt on top of the world that day. Mcm mana la rasa orang kaya yang hari2 mcm tu kan Dee. hmmm, one day Dee, one day!

Imran Razali said...

wow.. 2 ribu sebagai modal.. memang patut la pun layanan VIP, tidur hotel, ada driver etc... hehe :p

but true enough, in your case, appearance mmg sgt penting... because I've been to one training session gak, dah ler trainernye mcm agak selekeh, and i was like a bit turned off initially .. dah la plak tu dtg lambat, and the course was delayed because of that.. cuba gak pujuk diri by saying - don't judge a book by its cover, but still one's appearance does give you some impression - human nature I guess
nasib baik he's quite good in delivering his speech..

1st impression does matter :D apa org kata- biar miskin asalkan bergaya ... haha

Ahau - Dee said...

Mummy Yasmin,

he he he ... gelak sampai guling guling ... hi hi hi

Ahau - Dee said...

Wiz,

Tu lah Wiz, masa tu macam culture shock. Budak kilang yang dok pakai uniform hari-hari dengan safety shoesnya ... tiba-tiba dapat layanan VIP ... memang rasa macam on top of the world.

Tapi lepas tu barulah tahu the real world ... he he he ... baru berpijak di bumi nyata.

Ahau - Dee said...

Imran,

Betul sangat-sangat. First impression cukup penting. Biar pape asal bergaye .. ha ha ha

FYI, as a trainer the first 2 hours of your session tu cukup penting. Kalau gagal untuk tarik perhatian participants, habislah sebab most of the people will judge the book by its cover. Tak dapat dinafikan hakikat tu.

Sebab tulah Ice breaking cukup penting.

Anyway, saya pun pernah lewat jugak. Saya akan bercerita di posting akan datang. He he he

VimmiYasmin said...

Abg Dee

mmg kelakar gile lah!!!!
sapa tak gelak tuh mmglah giler!!
hahahahha!